Sunday, February 13, 2011

Masih layakkah bergelar Khalifah

Salam to all pembaca..

Hati tiba-tiba tersentak. Berita bayi yang baru lahir di bungkus tuala dan disorok dalam almari tiba-tiba merungkai jantungku. Bayi yang tidak berdosa itu akhirnya menemui ajalnya di tangan ibunya sendiri.


Masya Allah..apalah nak jadi dengan dunia hari ini. Lagi-lagi kisah bayi yang lahir dibuang, di tanam, dicampak tepi jalan, longkang, sungai,tempat pembuangan sampah dan sebagainya. Apalah dosa si kecil yang lemah itu. Kenapa sebagai seorang ibu sanggup memperlakukan anak sendiri sedemikian rupa. Apakah didalam diri langsung tidak ada sifat kasihan akan si kecil itu. Apakah selepas siksaan mengandungkan selama 9 bulan..sanggup anak yang tidak berdosa itu dihukum.. apa salah mereka?

Andainya bayi-bayi itu mampu berkata-kata ...mungkin inilah luahan hati mereka..

Ibu..
Mengapa sampainya hati ibu,
Membiarkan saya keseorangan di sungai ini
Membiarkan saya kesunyian di longkang ini
membiarkan saya kesepian menghidu bau sampah ini

Apakah ibu tega..
Membiarkan saya dihurung semut dan lalat
menjadi makanan si anjing
atau binatang-binatang liar

Apakah ibu sanggup
Mendengar tangisan saya yang kelaparan, kehausan dan ketakutan
Apakah ibu bisa
Melihat saya bertarung nyawa seorang diri diluar sana

Ibu..
mengapa setelah 9 bulan
Ibu menghukum saya
Adakah saya berdosa kerana teringin menatap wajah ibu
Adakah saya berdosa kerana teringin disusui ibu
Adakah saya berdosa kerana ingin berada dipangku ibu

Kenapa bu..
kenapa bu..
Apa salah saya pada ibu
Aa dosa saya pada ibu
Kenapa ibu tega melakukan ini..
kenapa bu...

Hanya luahan hati seorang ibu..

No comments:

Post a Comment